Go Back

Upgrades voor de Puma 4.0 in 2023!

Beschrijving

Met de Puma 4.0, de wereldleider in het segment van de 4-rijige zelfrijdende rooiers, liet AVR de wereld kennismaken met een robuuste, hoogtechnologische rooier.

Om de Puma 4.0 verder te perfectioneren, hebben we in 2023 de volgende updates voor de Puma 4.0.

 

Comfort Drive

Eind vorig jaar lanceerden we een belangrijke upgrade voor de aansturing van de dieptecontrole van de ACC-rooibek.

Directe voordelen voor de gebruiker:

  • Comfortabeler voor chauffeur: in bepaalde situaties zoals spuitpaden, in hellend gebied doet de regeling het ook gewoon goed, manueel ingrijpen is niet meer nodig.
  • Door de preciezere regeling verbetert ook de rooikwaliteit. De juiste rooidiepte bepaalt in grote maat de performantie van een aardappelrooier. Niet te diep en zeker ook niet te ondiep rooien. Hoe minder aarde binnenkomt in de rooier hoe minder er moet verwerkt worden. Dit resulteert in een ontlasting van de machine, met een hogere rooisnelheid, minder sleet, minder brandstofverbruik per hectare als gevolg.
  • Ook bij hogere snelheden blijft de regeling en bijhorend de ganse machine opvallend stabiel.

Lees het volledige persbericht hier.

 AVR Comfort Drive: Preciezere diepteregeling; minder diep rooien; lager verbruik en nog betere kwaliteit van de oogst!

Standaard op de Puma 4.0 (2023)

 

Omkeren draairichting graafmat

Het is nu ook mogelijk de richting van de graafmat om te keren. Zo kunnen eventuele verstoppingen in de rooibek snel worden verholpen of kan verlies van aardappelen tussen de zeef- en graafmachine worden voorkomen wanneer de draairichting van de zeefmatten wordt omgekeerd.

Optioneel op de Puma 4.0 (2023) met ACC-rooibek (4*75/4*90)

 

Schraper op de egelband

Om het aankleven van aarde aan de rol boven de egelband te vermijden bij zwaardere rooiomstandigheden, is er nu een PUR-schraper beschikbaar die de rol proper houdt. Dit voorkomt het verlies van aardappelen en algmene slijtage aan de egelband.

Optioneel op de Puma 4.0 (2023)


Laag verbruik

Nu de brandstofprijzen hoge toppen scheren, wil AVR toch ook benadrukken dat de Puma dankzij een efficiënte Volvo motor, een uitgekiend hydraulisch systeem, laag eigengewicht en de keuze voor grote bandenmaten een erg laag verbruik kan voorleggen. Zeker in omstandigheden waar rooien op verlaagd toerental (1250rpm) mogelijk is. Kijken we bijvoorbeeld naar een gemiddeld verbruik per motoruur (dit zijn dus niet enkel gerooide uren) van alle geconnecteerde Puma 4.0’s, dan is 27,6 l/u het gemiddelde voor het rooiseizoen 2022.

 

Autosteer

Meer comfort voor de chauffeur die zich zo bovendien ten volle kan richten op het rooiproces: dat biedt de nieuwe Autosteer-optie. Een sleper gemonteerd op de klapper tussen rij 1 en 2 stuurt de voorwielen aan, waardoor de machine automatisch de rijen volgt. Zo haal je zelfs in erg stoffige omstandigheden met gerust hart het einde van de juiste werkgang.

Optioneel op de Puma 4.0 (2023)

 

Actieve versmalling overgang graafmatten naar zeefmatten

Om een vlotte overgang te verzekeren van de graafmatten naar de zeefmatten bij 4*90-Puma’s met ACC-rooibek werd een actieve versmalling ontwikkeld. Twee aangedreven rollen aan de zijkant van het kanaal geleiden de volledige productstroom vlot naar de zeefmatten. Zo draait de machine lichter, blijven de drukken lager, is er minder kans op aankleven van aarde onder en/of aan de vernauwingsplaten en is er dus ook minder slijtage.

Standaard op de Puma 4.0 (2023) met ACC-rooibek (4*90)

 

Afbeeldingen
 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Majna Seurinck            |           Marketing & Communication Manager 

+32 (0)51 24 55 66      |           majnaseurinck@avr.be

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Mis geen enkel nieuwtje, en krijg als eerste de uitnodigingen voor onze events: Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief!